Tuesday, April 10, 2012

"Satu hari nanti kau akan duduk dalam office sendiri,bila aku datang kau mesti kenal"

3 ke 4 tahun lepas

sekitar pukul 10.30 malam. terminal one seremban.

alamak,rokok dah habis. duit lak takdo. adik aku duduk kat sebelah. area menunggu bas kat terminal saat2 macam ni dah sunyi. tadi aku baru lepas lepak dengan kawan kat dalam mall terminal ni. sampai kemalam lak ai. dan entah macam mana terjumpa adik aku sekali. bajet nak balik sekali tapi bas ke taman aku dah ditiadakan. memang fucked up jap haa aku masa tu. tapi aku rilek. rilek. dan rilek. keluarkan fon dan hantar text kat abang aku.

"ngah, kau kat mana?" sebab aku tahu dia mesti tengah merayau time2 macam ni.

"ada seremban.apahal?"

"ambil aku dengan utih kat terminal. ayah suruh" ayah suruh baq ang. hahah. pandai je aku borak tipu.

"sepuluh minit"

aku dengan adik aku pun tunggu je la sampai lebam. bermula la satu detik aneh dalam hidup aku. kitorang duduk je termenung macam bangang sebab aku memang tak banyak cakap. adik aku pun sama. sepanjang aku termenung tu aku usha la keadaan sekeliling. tak ada yang menarik.

"ABANG,BOLEH BAGI SAYA DUIT SIKIT KA?SUDA DUA HARI SAYA TARA MAKAN"
tiba2 je datang seorang pengemis india dari kanan aku. aku dengan adik aku duduk bersebelahan pun tak perasan dari celah mana dia datang. mulut dia bau whiskey,kuat nak mampus. dia kata nak kerja susah, sebab nak jalan pun tak betul. dia tunjuk kaki dia. keting dia, dia ketuk2 macam ketuk pintu, dia bagi aku pegang. dan aku pegang. TULANG dan KULIT. sumpah aku kesian kat dia masa tu. dia cerita kat aku pasal hidup dia. dia borak2 rambang gila, aku yang tengah tak ada arah tuju pun duduk je dengar dia borak. dia cerita pasal family dia yang dah pecah la, macam mana dia boleh terbuang la, ada sebut satu benda rambang "saya dengan itu dato' seri anwar aaaa, ini macam" sambil menarik jari kelingking dengan jari kelingking. "kalau saya free, saya naik teksi itu aaa, pigi dia punya ruma juga. kuluar teksi, itu datin azizah kasi bayar saya punya teksi." apa motif dia pun aku tak tahu.

mendengar, suara hati pengemis india, di tempat awam.

aku chill je. dengar dia borak lagi. macam2 benda dia borak sampai la last sekali aku bagi dia RM2. tu je duit yang aku ada. "uncle makan aaa,jangan beli arak" bodoh lak ai, macam lepas lak beli whiskey guna dua kepala agong biru. dia kata dia pandai tilik nasib. memang aku tak percaya benda2 syirik macam ni, tapi aku layankan je dia. dia ambil tangan aku, amati tapak tangan aku. tangan kanan seingat aku.

"abang otak bagus. hati banyak baik."

lepas tu dia tindihkan jari manis aku bawah jari hantu, dan genggam.

"besar,banyak bagus" sambil tunjuk kat seluar aku. aku malas cerita panjang part ni. hahah

"Abang aaa, satu hari nanti duduk dalam sindiri punya office.... pakai cantik2..... itu jam aaa, saya datang ketuk abang punya pejabat, abang misti kenal sama saya. abang hati banyak baik, misti kaya satu hari nanti"

aku mampu tersenyum je. rasa kelakar pun ada. ada gak dalam kepala ni fikir "apa benda kau borak ni gilaaa...hahah" lepas tu dia kata dia nak pergi beli makanan. aku senyum je lagi. beberapa saat lepas tu aku toleh arah dia bla tadi. nobody's there. kosong. fikir2 balik, kaki dia sakit. jalan pun tak betul. takkan dia jadi usain bolt semata2 tak nak kasi aku nampak dia bla?

lesap.
lama lepas tu baru abang aku sampai bawa kitorang balik.
sampai harini aku teringat peristiwa tu. selalu terbayang2 aku duduk dalam office seorang, then pengemis masuk.

aku cerita kat ayah,
ayah kata, kadang2 Allah hantar malaikat uji kita macam tu. aku senyum sepanjang malam, sampai tertidur.

"Abang nanti paling kurang pun, jadi dato' juga"

No comments:

Post a Comment